Det har förra året 2024 och i år 2025 varit en intensiv nyhetsrapportering i massmedia om kabelbrott i Östersjön som misstänker medveten sabotage från främmande makt, då specifikt Ryssland och Kina. Parallellet med dessa nyhetsrapporteringar sker politiska utspel om ökade budgetsatsningar till Försvarsmakten.
I november 2024 rapporteras att två kablar i Östersjön skadats mellan 18:e till 19:e november av trolig yttre påverkan. En kabel mellan Finland och Tyskland och en mellan Sverige och Litauen. Fartyget som pekas ut som misstänkt skyldig till skadorna är det kinesiska fartyget Yi Peng 3 som ankrat mellan Danmark och Sverige i väntan på utredningar. (Källa 1) Misstankarna gällde yttre påverkan, kanske att ankaret förankrat sig i kabeln men att det inte funnits några tecken på sabotage, samtidigt som den finska skyddspolisen skypo informerar att 200 kablar skadas varje år i Östersjön. (Källa 2) Enligt Hans Liwång, professor på Försvarshögskolan, är det vanligt att kablar i Östersjön skadas av slitage eller olyckor, och det mest troliga är att det även är så i detta fallet och han hänvisar till att det är hundratals sönderslitna kablar i Östersjön varje år där kablar går sönder varje vecka. (Källa 3) Den 21 december 2024 lämnade Yi Peng 3 Kattegatt för att segla mot Egypten, enligt Kustbevakningen. (Källa 4)
I början av december rapporterades att två fiberkablar till Finland och Sverige misstänktes utsatt för sabotage, vilket senare visade sig inte stämma. Orsaken till kabelbrottet var att en grävskopa grävt av misstag och skapat kabelbrott. (Källa 5)
I torsdags 23 januari 2025 rapporterades det av Washington Post att flera källor i USA menar att det saknas bevis hos USA:s säkerhetstjänst och Europas säkerhetstjänster för att kabelbrotten skulle vara sabotage. SR-programmet Medierna har nyligen sänt ett avsnitt om detta och ställer Washington Posts avslöjande mot en finsk journalist som tvivlar på sanningshalten hos de amerikanska källorna. (Källa 6) Det senaste i detta avslöjande är dock från Finland, nämligen tidningen Helsingin Sanomat som hänvisar till fem källor som bekräftar Washington Posts källor med att centralkriminalpolisen i Finland inte hittat bevis för att tankfartyget Eagle S medvetet saboterat kablarna i Östersjön. (Källa 7)
Det senaste kabelbrottet som utreds som misstänkt sabotage gäller en kabel mellan Gotland och Lettland den 26 januari 2025. Det är tankfartyget Vezhen som misstänks vara orsaken till kabelbrottet. Rederiet som äger fartyget förnekar att det skulle ha varit sabotage utan menar att det ska ha varit en olyckshändelse p.g.a. hårt väder, och kritiserar samtidigt polisen som beslagtog fartyget för att agera aggressivt. Fartyget ligger beslagtaget av svenska myndigheter i Karlskrona för tillfället under utredning. SVT har flera artiklar om detta bland annat hur myndigheterna jagade fartyget och video med foton när specialenheten Nationella insatsstyrkan landar ombord med en helikopter. Talespersonen och kommenderingschef för NOA Per Engström säger i videon på SVT att de hoppas att detta blir en ”avskräckande effekt” att göra något liknande på svenskt vatten. (Källa 8) SVT har alltså agerat i NOA:s och Försvarsmaktens intresse i att sprida en ”avskräckande effekt” genom sin rapportering, detta innan bevis kunnat utredas eller presenterats att det rört sig om något sabotage. SVT publicerar under onsdagen 29/1 en artikel där de frågat tre experter, Johan Östergren rektor på Sjömanskolan i Stockholm, Peter Sigray forskare i marina system på KTH, och sjökaptenen Lars Höglund som kritiserar rederiets förklaring att det var en olyckshändelse – de menar att besättningen skulle ha känt och hört att ankaret släpade i havsbotten. (Källa 9) Dessa experter motsäger det professor Liwång och den finska skyddspolisen sagt att det inte är ovanligt med skador på kablar och att det troligaste vid skador är slitage och olyckor.
Stämmer det som de tre nya experterna i SVT påstår? Försäkringsbolaget inom sjöfart UKP&I gjorde en analys av en olycka med fraktfartyg år 2021 i USA, där ett fraktfartyg drog sitt ankare i samband med hård vind, samt att besättningen inte mindes att varningssignalen gick igång trots att säkerhetssystemet sattes igång vid sänkningen av ankaret. UKP&I förklar vidare i sin rapport om den olyckan att det delvis berodde på hårt väder och strömmar och att bryggpersonalen hade dåligt sjömanskap i att inte diskutera frågor gemensamt vad gällde ankarets position. (Källa 10) Det viktiga som UKP&I-rapporten visar är att det är möjligt att fartyg drar sitt ankare av misstag, och att det är möjligt för besättningen att missa varningsystemet samt frångå rutiner för gott sjömanskap.
En av experterna, forskaren Peter Sigray, som SVT intervjuade hade utvecklat sin kritik att det fanns två sätt att ankaret från Vezhen kunde skada kabeln på svenskt vatten – den ena att det var medvetet sabotage, det andra att det var dåligt sjömanskap. Vad UKP&I-rapporten från 2021 visar är att dåligt sjömanskap förklarar varför fraktfartyg kan dra ankare i havs/sjöbotten vid hårt väder, ingenstans i rapporten står det att besättningen skulle ha känt eller hört ankaret dras i botten, däremot en kritik mot att den inte diskuterade de frågor som kom upp kring ankarets position. SVT har efter intevjun med de tre experterna rapporterat att ett annat fartyg Silvia Dania beslagtagits för misstänkt sabotage av just den kabeln som fartyget Vezhen misstänks för, fartyget har nu släppts från norskt förvar. Detta tyder på att svenska myndigheterna i ledning av SÄPO ännu inte kunnat hitta tecken eller bevis på att Vezhen är skyldig till sabotage, och därmed letar efter annan eventuell skyldig till kabelbrottet. Silvia Dania hade färdats på ungefär samma ställe över kabeln som Vezhen. (Källa 11) Nu har även svenska myndigheter släppt fraktfartyget Vezhen och åklagaren är tydlig med att de inte kunnat hitta några tecken eller bevis på att det rört sig om något sabotage, det har istället handlat om en olycka som skadat undervattenskabeln: ”– Utredningen visar nu tydligt att det inte rör sig om ett sabotage. Det är fastställt att en kombination av väderläget samt brister i utrustning och sjömanskap bidrog till kabelbrottet. Förundersökningen har varit systematisk och noggrann för att kunna klarlägga händelsen, säger senior åklagare Mats Ljungqvist vid Riksenheten för säkerhetsmål”. (Källa 12) Mycket snarlikt förklaringen bakom fraktfartyg-olyckan i USA som jag förklarat tidigare i den här texten. I Sveriges Radio Ekot gav åklagaren Mats Ljungqvist en mer detaljerad förklaring att de tre låsmekanismen som finns för att säkra ankaret hade fått två lås trasiga någon vecka innan olyckan. (Källa 13)
TV4 Nyheterna rapporterar att nyhetsbyrån AP har en källa på att även ryska kablar blivit skadade i Östersjön, vilket tyder på att det inte är Ryssland som medvetet saboterat kablar i Östersjön. (Källa 14) UNT rapporterar om att Ryssland fått en av sina undervattenskablar skadade i finsk ekonomiskt område, och har fått tillåtelse att reparera den. (Källa 15)
År 2023 misstänktes ett annat kinesiskt fraktfartyg ha släpat sitt ankare mellan Finland och Estland som skadade en gasledning. (Källa 16) Kabelbrott är inte ovanligt och har hänt tidigare i Östersjön, som den finska skyddspolisen och professor Liwång tidigare informerat. Hundratals varje år, och flera varje vecka – men alla kommer inte fram i massmedia förrän nu de senaste åren.
Tisdagen 4:e februari rapporterar SVT att NATO väljer att varna om ett hot från Ryssland gentemot undervattenskablar i Östersjön trots att kabelbrotten visat sig vara olyckshändelser och inte sabotage, och trots att även Ryssland fått undervattenskablar skadade. NATO använder ett av Sveriges längsta skepp HMS Carlskrona under en militär insats på Östersjön med namnet Baltic Sentry, med syfte att ”avskräcka Ryssland”. På frågan varför NATO väljer att ”avskräcka Ryssland” i strid mot svenska åklagarmyndighetens bevis säger operationschefen för insatsen Marko Petkovic ”– Det förändrar ingenting, vi bidrar alltjämt till den här lägesbilden oavsett vad rättsvårdande myndigheter kommer fram till.” NATO med makt över svenska skepp struntar med andra ord i svenska myndigheter inom rättsystemet och går efter egna analyser och slutsatser med andra mål. En holländsk representant för NATO ignorerar också svenska myndigheter inom rättssystemet och uttrycker att fraktfartygen som tidigare misstänkts för sabotage har ett ”konstigt beteende” vilket motiverar till att NATO vill fortsätta utreda ”för att få svar”. Den militära insatsen Baltic Sentry ger mandat till NATO-flaggade skepp att ”kolla upp alla fartyg som har ett märkligt beteende”. (Källa 17) Detta bekräftar att Försvarsmakten under NATO:s ledning haft andra mål med sina insatser mot fraktfartyg på Österssjön än att låta svenska myndigheter inom rättsväsendet utreda bevis om sabotage eller olyckshändelser. Det handlar om att sända signaler och budskap till andra länder och till allmänheten.
Källhänvisning:
- SVT, 2024-11-24 (uppdaterad 2024-12-06), ”Detta har hänt – kabelbrott och kinesiskt fartyg”, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-har-hant-kabelbrott-och-kinesiskt-fartyg-i-ostersjon.
- Aftonbladet, 2024-11-18, https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gy531J/havskabel-mellan-finland-och-tyskland-av.
- TV4-Nyheterna, https://www.tv4.se/artikel/6noCrJSh2ld87Pk0oRFnNi/mysteriet-pa-oestersjoen-vad-har-haent-med-trasiga-datakablarna.
- Kustbevakningen, 2024-12-23, https://www.kustbevakningen.se/en/more-news/yi-peng-3-has-left-scandinavia/.
- SVT, 2024-12-03 (uppdaterad 2024-12-06) ”Inget brott bakom kabelskadorna”, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-nytt-kabelbrott-mellan-sverige-och-finland.
- Medierna, Sveriges Radio. ”Hela havet stormar i Östersjöbevakningen”, https://sverigesradio.se/avsnitt/hela-havet-stormar-i-ostersjobevakningen
- UNT/TT, 2025-01-23, ”Inga bevis för kabelsabotage”.
- SVT, 2025-01-28, ”Här stormas fartyget av insatsstyrkan efter misstänkta kabelsabotaget” https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-stormas-fartyget-av-insatsstyrkan-efter-misstankta-kabelsabotaget.
- SVT, 2025-01-29, ”Experter sågar förklaringen efter misstänkt kabelsabotage”, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-sagar-forklaringen-efter-misstankt-kabelsabotage
- UKP&I, 2021, ”Dragging anchor and maritime accidents”, https://www.ukpandi.com/news-and-resources/safety-advice-training/article/articles/2021/dragging-anchor-and-maritime-accidents/.
- SVT, ”Norge stoppar fartyg efter kabelsabotage”, https://www.svt.se/nyheter/utrikes/norge-stoppar-fartyg-efter-kabelsabotage.
- SVT, 2025-02-03, ”Misstankar om sabotage efter kabelbrottet avskrivna – beslagtagna fartyget Vezhen släpps”, https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/beslagtagna-fartyget-slapps.
- Sveriges Radio, 2025-02-03, kl. 16:00, ”Ekot senaste nytt”, https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2528318.
- TV4 Nyheterna, 2025-01-31, ”Även en rysk undervattenskabel uppges ha skadats i Östersjön”, https://www.tv4.se/artikel/1hsy2ItI4nnglVycjDPb1Z/aeven-en-rysk-undervattenskabel-uppges-ha-skadats-i-oestersjoen?.
- UNT, 2025-02-09, ”Rysk kabel av i Finska viken”, TT.
- Yle, 2023-10-24, https://yle.fi/a/7-10044140.
- SVT, 2025-02-04, ”NATO varnar för nya kabelincidenter i Östersjön”, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nato-varnar-for-nya-kabelincidenter-i-ostersjon.